onsdag 1. mai 2013

Ikke for sarte sjeler!


”Ildfuglen” av Hedda H. Robertson

Jeg har lest ”Ildfuglen” av Hedda H. Robertson. Boka er forfatterens andre bok og er utgitt på Tiden forlag.

For noen år siden leste jeg ”Skutt i filler av Mads Mikkelsen” som var debutboka til forfatteren. Jeg husker at jeg tenkte da at det var utrolig stilig at 21-år-gamle, norske jenter utgir godt skrevne erotiske romaner. Jeg likte godt debutboka, selv om jeg ikke husker den veldig detaljert – men jeg mener å huske at den også var morsom. ”Ildfuglen” derimot er langt fra morsom. Her er det et mørke, og en dysterhet iblandet en del heftig og sadistisk sex.

Vi følger Amalie og Simone i en drøy uke. De har inntil nylig delt leilighet med en tredje venninne, Malene, som nå er død. Amalie er psykologistudent og har et usunt forhold til Thomas, en av sine forelesere, for han er i ferd med å gifte seg og få barn med ei annen. Simone danser ballett, og bruker tilfeldig sex for å dempe mørket hun har inne i seg etter at venninnen Malene døde. Amalies selvutslettende atferd satt opp mot Simones destruktive atferd bygger seg opp mot helgen når Simone har bursdag.

Jeg vil ikke røpe for mye av hva som skjer. Der Fifty Shades og Crossfire blir reinspikka underholdning blir ”Ildfuglen” en dyster historie med interessante psykologiske aspekter – som allikevel er verdt å lese. Det gjør litt vondt å lese den, men jeg vil likevel kalle det en god bok! Boka er kategorisert som en erotisk roman. Men er du på jakt etter hyggelig, erotisk underholdning ville jeg heller gått for ”Skutt i filler av Mads Mikkelen” som igjen blir den mer "intelligente" motparten til Fifty Shades og Crossfire.


- Gøril -

1 kommentar:

  1. Jeg har også leste denne boka nylig, og jeg vil hevde at den ikke kan karakteriseres som en erotisk roman, selv om forfatteren bruker hovedpersonenes seksualliv til å skildre dem. Det er først og fremst en god bok om et stadium i to unge kvinners personlige utvikling. Men at en ung kvinnelig forfatter kan skildre seksualitet så djervt som her, og samtidig bli anerkjent for litterær kvalitet, viser at verden har gått fremover.

    SvarSlett