tirsdag 19. februar 2013

Therese anbefaler "Herr Ys endelikt"



«Herr Ys endelikt»
Hvis du hadde visst at en bok kom til å forandre livet ditt, ville du lest den? Hvis du hadde visst at en bok kom til å endre måten du ser verden på, måten du lever på, hadde du da lest den?

Med historien om «Herr Ys endelikt» får Scarlett Thomas deg til å undre deg på nettopp disse spørsmålene. Hun tar oss med på en smart og fengslende reise gjennom religiøse problemstillinger, Baudrillard, Derrida, Heidegger, Einstein og kvantefysikk i en tett komponert intrige med trekk både fra science fiction, fantasy- og kriminallitteraturen. «Herr Ys endelikt» utfordrer vårt tankesett og forestillinger om verden slik vi kjenner den.

Du møter hovedpersonen Ariel som elsker bøker. I en bokhandel med antikke bøker kommer hun tilfeldig over «Herr Ys endelikt», en sjelden roman skrevet av Thomas Lumas. Boken sies å ha uante krefter, som gjør at det går ille med den som leser boken.

Ariel kjøper og leser boken og dette tar henne med på en svært spennende og uvanlig reise. Boken innehar en hemmelig oppskrift på en magisk drikk. Denne lager hun selvfølgelig og drikken tar henne med til en fjerde dimensjon, troposfæren. Hva Ariel opplever i troposfæren skal forbli usagt, slik at du som fremtidig leser av boken selv kan få oppleve dette universet. Ariels eierskap av boken og den hemmelige oppskriften, gjør selvfølgelig at hun blir forfulgt og truet. Men Ariel kan ikke rive seg vekk fra den nye verdenen hun har blitt en del av og reiser hvert ledige øyeblikk inn i troposfæren, koste hva det koste vil. 

Selv var jeg på reise til Riga da jeg leste denne boken. Jeg satt på flyet og tenkte: Hva innebærer denne historien? Hvordan vet vi at vi faktisk opplever det vi gjør, at det som har skjedd faktisk har skjedd? Ærlig talt må jeg si at jeg egentlig ikke hadde tid til å være i Riga (kanskje ble også jeg fanget i troposfæren), men jeg klarte å løsrive meg såpass at  jeg også fikk oppleve Rigas historie.

Boken var for meg en stor opplevelse fra begynnelse til slutt. For ja, til min store frustrasjon tok boken slutt. Denne historien er HERLIG!
-Therese-


1 kommentar:

  1. Denne har jeg lest og kost meg med også. Her er min omtale: http://bokvrimmel.wordpress.com/2012/06/26/herr-ys-endelikt/

    SvarSlett